Adviseren
Een adviseur moet over meer kwaliteiten bezitten dan alleen vakkennis. Een adviseur moet zich kunnen inleven in de klant, de positie van de klant kennen en de emotie van de klant kunnen inschatten. Door deze punten goed te beheersen is men een betere adviseur en kan de klant goed geholpen worden.
Succesfactoren voor effectief adviseren:
- Doeltreffende communicatie
- Inlevingsvermogen in de klant
- Periodieke zelfreflectie op de eigen kennis, kunde en houding
Bij komt meer kijken dan alleen logisch nadenken. Emotie is ook heel belangrijk. Daarom kan een goede adviseur ook de emotie van de klant inschatten. Door de emotie te weten kan men daarop in spelen wat de relatie tussen klant en adviseur ten goede komt.
Met ruwe vakkennis komt een adviseur niet ver. Hij moet ook beschikken over proces adviseren. Om zo ook inhoudelijk een duidelijk verhaal te kunnen leveren dat past bij de klant. Want wanneer de klant het advies afslaat heeft de adviseur zijn taak niet goed volbracht.
Edgar Schein heeft zijn wereldberoemd geworden ideeën over procesadvisering samengevat in een tiental stappen, die hieronder beknopt zijn weergegeven:
1.Stel u altijd helpend op
a. luisteren/ begrijpen/ helpen / doen
2.Houd altijd voeling met de huidige werkelijkheid
a. wat gaat er in je zelf om als adviseur
b. wat gaat er in de klant om
c. wat speelt zich in de realiteit van de klant en het klantsysteem af
3.Leg uw onwetendheid bloot
a. wat weet je
b. wat veronderstel je
c. wat weet je niet
4.Alles wat u doet is een interventie
a. elke interactie levert diagnostische informatie op
b. elke interactie heeft gevolgen in het klantsysteem
derhalve: overweeg eerst en sta vervolgens achter elke interactie
5.De klant is eigenaar van het probleem en van de oplossing
a. breng een relatie tot stand die voor de klant helpend is
b. neem het probleem niet over
c. draag geen oplossingen aan, reik inzichten aan
6.Zwem met de stroom mee
a. respecteer het natuurlijke verloop
b. zet procesregie op om het toekomstige verloop te laten beïnvloeden door de klant zelf
7.De timing is cruciaal
a. bouw naar een momentum voor het brengen van een zienswijze, of het aandragen van opties en alternatieven
b. helpt de klant momentum op te bouwen voor zijn/haar interventies
8.Wees constructief opportunistisch met confronterende interventies
a. grijp het momentum (7) en breng interventies in
b. bouw voort op positieve zaken (sterktes/ kansen en motivatie)
9.Alles levert gegevens op: fouten zijn onvermijdelijk
a. leer van fouten
b. onverwachte en ongewenste situaties blijven gebeuren
10.Stel bij twijfel het probleem aan de orde
a. bespreek je twijfels
b. benoem wat je ziet of vermoedt of denkt
Je wordt alleen een betere adviseur als je met bovenstaande punten oefent in de dagelijkse praktijk. Verzamel voorbeelden die onderbouwen dat je de theorie succesvol inzette. Die succesvoorbeelden kun je als bewijs van competentie gebruiken tijdens sollicitaties en verwerken in je digitale portfolio.
Persoonlijke ervaring
In het tweede semester van werktuigbouwkunde aan de Haagse Hogeschool hebben wij advies moeten geven aan Engineers without borders. Dit is een bedrijf dat aandacht schenk aan derdewereldlanden die een drinkwater te kort hebben. In dit project heb ik mij goed moeten inleven in het bedrijf en welk doel zij willen bereiken. Door te kijken naar wat voor product zij zoeken en met de klant te praten en gegronde vragen te stellen kreeg ik inzicht in het voor hun beste resultaat. Communicatie is daarbij heel belangrijk en ook het inlevingsgevoel speelt een grote rol. Door deze in acht te nemen tijdens het maken van het advies rapport heeft dit geleid tot een positief resultaat.
Maak jouw eigen website met JouwWeb