Bedrijfscommunicatie
Binnen een bedrijf is goede communicatie heel belangrijk. Door middel van worden probeer je een boodschap over te brengen op een ander persoon of groep mensen. Dit is een vaardigheid die men moet oefenen, want alleen door het te oefenen kan men er beter in worden. Wanneer een spreker duidelijk, enthousiast en met zelf vertrouwen zijn boodschap verteld neemt de groep of het persoon deze boodschap ook serieuzer. Ik heb zelf ook in z'on positie gestaan en zal deze toelichten.
- Ik heb op mijn studentenvereniging een commissie gedaan waarin ik samen met vier andere mensen verantwoordelijk was voor een weekendje weg. De taken die wij moesten uitvoeren waren het regelen van vervoer, een locatie met de juiste voorzieningen en een leuke activiteit organiseren. Binnen deze commissie was ik de hoofdverantwoordelijke en moest goed communiceren met de mensen om me heen dat alles goed ging. Ook het praten met bedrijven was een goede les over hoe ik met hun moest spreken. Ik heb voor de vergaderingen de leiding moeten nemen over de taken die gedaan moeten worden. Dit heb ik gedaan door middel van een agenda met alle punten die ter spraken moesten komen. Hierdoor liep de communicatie vloeiend tussen de groep omdat het duidelijk was wat er gedaan moest worden.
- Een aantal jaar geleden ben ik als leider mee gegaan met een kamp. Op dit kamp was ik af en toe verantwoordelijk voor een groep kinderen wanneer ze een activiteit gingen doen. Ook heb ik voor de groep moeten staan om dingen aan te kondigen of regels van het kamp uit te leggen. Hier heb ik geleerd dat je aanpassen op de doelgroep heel belangrijk is. Wanneer je een groep kinderen aanspreekt met een leeftijd van 10 tot 12 jaar oud heeft het geen zin om hele lange verhalen te gaan vertellen. De kinderen zijn snel afgeleid dus je moet je verhaal kort en bondig houden. Een andere tip die ik daar gekregen heb is dat als je negatiefs moet vertellen of iemand moet corrigeren is dat je er een positieve draai aan moest geven. Op deze manier pakken de kinderen het sneller op en luisteren ze echt naar je. Dit is een voorbeeld van hoe ik mezelf heb aangepast aan mijn doelgroep. Door te kijken naar de groep kan je je verhaal veel beter overbrengen en ook interessanter maken. Geen enkele groep is het zelfde dus je moet eerst weten aan wie je iets verteld, daarna kan je pas je boodschap goed overbrengen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb